Conferència “Les zigenes de la península Ibèrica”

Dijous, 23 de maig de 2019

Les zigenes son un grup particular de lepidòpters, ja que pertanyen al grup de papallones nocturnes amb activitat diürna, el que en anglès es coneix com a “diurnal moths”.

El mon de les zigenes és sorprenent, tant pels seus hàbits diürns com per la seva coloració. Aquesta en comptes de ser críptica com és freqüent en moltes papallones, és metàl·lica i molt acolorida i hi predomina els color vermell i negre.

Aquesta coloració, que les fa tan visibles, va acompanyada de la producció d'una toxina (que conté àcid cianhídric, HCN), que dificulta enormement la seva captura per part dels depredadors naturals (ocells, gripaus, musaranyes, etc).

Tant les larves com els imagos contenen altes concentracions d'aquest verí, en determinades zones del seu cos.

L'origen de les Zigenes sembla ser l'Iran i el fet que la seva àrea de distribució s’estengui, essencialment, al voltant del mar Mediterrani les fa molt accessibles per a la seva observació i estudi.

En aquesta xerrada, l'Esteve Bassa, soci de la SCL, explicarà amb més detall diversos aspectes de la seva biologia i es mostraran les espècies que habiten la península Ibèrica, indicant-ne la seva distribució.

Ponent: Esteve Bassa

Lloc: Museu de Ciències Naturals de Granollers.

C/ Palaudàries, 102 - Jardins Antoni Jonch Cuspiner, Granollers

DataDijous, 23 de maig de 2019