Arriba a Granollers la memòria gràfica de les primeres expedicions a l’Antàrtida. La sala d’exposicions de l’Agrupació Excursionista de Granollers acull del 22 d’abril al 13 de juny la mostra L’aventura Antàrtica 1897-1913. Fotografies del Museo Nazionale della Montagna, Torino (Itàlia), coproduïda per l’Obra Social Caixa Sabadell i el Festival Internacional de Cinema de Muntanya de Torelló i amb una organització compartida amb el Museu de Granollers Ciències Naturals. La mostra acosta a tots els públics les conquestes polars més apassionants, amb unes vivències que són inherents a la condició humana quan s’endinsa en l’esperit de descoberta i de coneixement dels seus propis límits.

L’Antàrtida representa el darrer indret no contaminat del planeta i, per tant, és un territori que cal conservar i conèixer bé. En aquesta mostra fotogràfica hi ha el testimoni de les diverses expedicions al pol sud, amb la lluita dels homes per conèixer un continent tan inhòspit com desconegut.

Els primers visitants van ser caçadors de foques, però a partir del II Congrés Geogràfic Internacional de Londres, a finals del segle XIX, es va endegar un programa científic per explorar l’Antàrtida. El 1897 hi va arribar el militar belga Adrien de Gerlache, ja amb la participació de Roald Amundsen, que anys més tard assoliria el pol sud per primera vegada. Una segona expedició va ser la del noruec Carsten Eggeberg Borchgrevink, que va instal•lar una cabana al mar de Ross per passar-hi l’hivern polar.

El 1901 va ser el capità de la Reial Marina Mercant Robert Falcon Scott, qui hi va viatjar en la nau Discovery, amb un grup d’exploradors que van fotografiar les geleres més enllà de la Gran Barrera, prop del mar de Ross. Altres intents van ser els de Jean Baptiste Charcot, entre el 1903 i el 1905, i el d’Ernest Shackelton, que va arribar a 150 quilòmetres de l’objectiu.

Però la conquesta definitiva seria la que va culminar Roald Amundsen el 16 el desembre del 1911, tot i que un mes després, el 18 de gener del 1912, també hi arribaria Scott, malgrat que el cansament i el desànim acabarien fent sucumbir el grup, de qui es van tenir les darreres notícies el 29 de març.

La mostra fotogràfica que ara es podrà veure a la sala de l’Agrupació Excursionista de Granollers ofereix un testimoni de primera qualitat del que van ser aquells 16 anys de continuades lluites per assolir aquell espai verge, que seria decisiu per acabar de conèixer la configuració austral. Les imatges d’aquelles gestes s’hi combinen amb els aspectes més humans i amb l’aportació de les dades científiques sobre les quals es van basar les expedicions posteriors.

L’exposició s’hi podrà visitar de divendres a diumenge de 17 a 20h de la tarda.