El 2011 serà l’any dels ratpenats

Les Nacions Unides per el Medi Ambient (UNEP), la Convenció sobre la Conservació de les Espècies Migratòries d’Animals Silvestres (CMS) i la Secretaria per l’acord per la Conservació de les Poblacions de Ratpenats Europeus (EUROBATS) s’han unit per celebrar l’any dels ratpenats.

L’esdeveniment pretén donar a conèixer la rellevància d’aquests mamífers voladors, encara molt desconeguts i maltractats arreu del món. Cal recordar que a la Terra hi viuen 1.200 espècies de ratpenats que són presents a quasi tots els ecosistemes. Des dels insectívors als frugívors passant pels nectarívors, els ratpenats duen a terme una tasca importantísima per mantenir la salut dels nostres ecosistemes.

Els ratpenats també tenen un valor econòmic i sanitari a tenir en compte, capturen enormes quantitats d’insectes cada nit (molts d’ells flagells agrícoles), permeten reduir l’ús d’insecticides a l’agricultura i depreden insectes vectors de malalties.
Només informant a la gent que ha d’evitar manipular els ratpenats per no contagiar-se de cap malaltia s’ha aconseguit reduir un pànic injustificat contra els ratpenats. Així, actualment els ratpenats fins i tot representen un atractiu turístic pel territori. A Austin (Texas, USA) les persones que van a veure sortir els ratpenats de refugi deixen 12 milions de dòlars cada any.

El Museu de Ciències Naturals de Granollers i la Associació Galanthus participaran en aquest projecte internacional i us animen a donar idees per fer que aquest esdeveniment arribi al major nombre de persones.