14.04.2023

El Museu de Ciències Naturals de Granollers publica un llibre sobre el tritó del Montseny i els amfibis i rèptils del Parc Natural del Montseny

Herpetologia

El volum, obra dels herpetòlegs Fèlix Amat i Albert Montori, porta per títol El tritó del Montseny i els amfibis i rèptils del Parc Natural i la Reserva de la Biosfera del Montseny i és el resultat de dècades de recerca sobre els amfibis i rèptils del Montseny. Ofereix també una guia d'identificació de les espècies i informació detallada sobre les seves característiques i hàbitats. La publicació serà presentada a Barcelona el dimarts 18 d’abril i el dijous 20 d’abril al Museu de Ciències Naturals de Granollers.

El Museu de Ciències Naturals de Granollers publica un nou llibre titulat El tritó del Montseny i els amfibis i rèptils del Parc Natural i la Reserva de la Biosfera del Montseny, escrit per Fèlix Amat i Albert Montori, dos herpetòlegs reconeguts. Aquesta obra és el resultat de diverses dècades de recerca sobre els amfibis i rèptils del Montseny i proporciona una síntesi del coneixement obtingut fins a l'actualitat sobre el tritó del Montseny (Calotriton arnoldi), una espècie endèmica del massís i emblema de la gran diversitat d’aquest espai natural protegit.

La situació d’elevat risc d’extinció del tritó del Montseny va obligar a posar en marxa una política activa de conservació. És el cas del Life Tritó Montseny, que es va iniciar el 2016 i que promou nombroses accions per garantir la conservació d’aquesta espècie endèmica i el seu hàbitat. (Més informació en aquest enllaç.)

Imatge de la portada de la nova publicació del MCNG. Autoria: Iñaki Relanzón.

La publicació aplega el fruit del treball de camp exhaustiu que ha permès als autors identificar les amenaces que pateixen les espècies d'amfibis i rèptils del Montseny i proposar mesures per minimitzar-les. Els seus coneixements, així com els programes de seguiment i recerca que han liderat, són fonamentals per promoure polítiques de conservació i executar projectes de protecció d'hàbitats.

El tritó del Montseny i els amfibis i rèptils del Parc Natural i la Reserva de la Biosfera del Montseny conté un recull històric dels coneixements herpetològics del Montseny, una guia d'identificació de les espècies i proporciona, a més, informació detallada sobre les seves característiques i hàbitats. El seu objectiu és oferir una eina de treball als futurs gestors del patrimoni natural del Montseny, així com als estudiosos, científics i naturalistes que vulguin apropar-se al món herpetològic del massís.

Presentacions a Barcelona i Granollers

El llibre es presentarà el dimarts 18 d'abril a Barcelona a la botiga del naturalista Oryx a les 18.30 h i a Granollers el dijous 20 d’abril a les 19 h al Museu de Ciències Naturals de Granollers. En aquestes dues presentacions abans de Sant Jordi, els autors signaran exemplars. També es podrà trobar a la plaça de la Porxada per la fira de Sant Jordi, durant el matí del 22 d’abril.

A Barcelona, el llibre es podrà trobar a Oryx i a la llibreria Ona a partir del mes de maig. Pel que fa a Granollers, es podrà comprar al mateix Museu de Ciències Naturals de Granollers i a la llibreria La Gralla.