El Museu de Ciències Naturals de Granollers rep una beca d’investigació de National Geographic per estudiar els ratpenats en arrossars de Madagascar

Adrià López Baucells i Carme Tuneu, membres de l’equip d’investigació de ratpenats del Museu de Ciències Naturals de Granollers, han aconseguit una beca de 30.000$ pel seu projecte dirigit a quantificar el paper dels ratpenats en el control de plagues als arrossars i a trobar solucions a conflictes entre ratpenats i humans en zones rurals.

El Museu de Ciències Naturals de Granollers s’està convertint en referent en projectes d’investigació sobre ecologia i conservació dels ratpenats a escala global. Coordinat pel Dr Carles Flaquer i dirigit pel Dr Adrià López-Baucells l’equip internacional de joves estudiants vinculats al Museu i el seu impacte científic ha crescut exponencialment.

El projecte  titulat Bats and rice: Improving food security and rural welfare in Madagascar que durà a terme l’estudiant de doctorat Carme Tuneu es dirigirà des de Granollers i es desenvoluparà amb una xarxa extensa de col·laboradors internacionals com la Universitat de Porto (Portugal), la Universitat de Helsinki (Finlàndia) i la Universitat d'Antananarivo (Madagascar). El projecte també rep el suport de la ONG més gran del món en la conservació dels ratpenats, Bat Conservation International.

El treball es desenvoluparà entre els anys 2020 al 2023 i durà a terme estudis genètics de dieta, bioacústics i estudis experimentals al camp per quantificar el paper que juguen els ratpenats en el control de plagues agrícoles en camps d'arròs de Madagascar. Es buscaran solucions a potencials conflictes entre ratpenats i humans en zones rurals per evitar l’erradicació dels ratpenats i es provarà la utilitat de les caixes-refugis per atraure ratpenats als cultius d’arròs, tal com ja va experimentar l’equip del museu al Delta de l’Ebre.

National Geographic ha  valorat aquesta investigació com a prioritaria i de gran importància per la conservació de la biodiversitat al planeta i la salut de les poblacions humanes. Madagascar és un dels països del món amb més plantacions d'arròs i en canvi la seguretat alimentària encara és un problema greu al país, on més del 80% de la població té menys de 20 anys. Per altre banda els ratpenats, degut al consum que fan d'insectes plaga, estan considerats com un dels animals més beneficiosos pels agricultors d’aquests cultius.

Donada la rellevància dels ratpenats pels ecosistemes i sobretot pels hàbitats agro-forestals que hem creat els humans, el Museu de Ciències Naturals de Granollers ha desenvolupat un indicador ecològic basat en el seguiment de ratpenats, treball publicat el desembre del 2019 a la revista Biological Indicators. A més a més ha posat a disposició del ciutadà una plataforma per col·laborar en el seguiment i posar un granet de sorra en la conservació dels ratpenats www.ratpenats.org.

Fotografies: Adrià López-Baucells