El ratpenat rater gros s'endinsa al delta de l'Ebre

Durant la campanya 2015-2016 de seguiment de ratpenats al Parc Natural del Delta de l’Ebre s’ha citat el ratpenat rater gros (Myotis myotis) al vell mig del delta i envoltat d’arrossars. Aquesta dada és rellevant en l’àmbit català, per ser la primera cita de l’espècie entre arrossars, però sobretot ho és en l’àmbit internacional per ser una espècie cavernícola que no acostuma a refugiar-se en caixes refugi .

La primera observació es realitzà el 10 de juny de 2015, quan es varen localitzar 4 exemplars en 4 caixes refugi a la zona del Roget (terme municipal de Deltebre, hemidelta esquerre). Els animals van romandre tot l’estiu fins a finals de la primera quinzena d’octubre, moment en el que deixaren d’ocupar-les.  Curiosament, el 27 d’agost, vam observar un exemplar en una caixa refugi en una altra zona del terme municipal d’Amposta (hemidelta dret). Aquesta caixa fou ocupada 3 dies consecutius. Durant el seguiment de les caixes ocupades s’han anat recollint excrements per portar a terme una anàlisi de la dieta.

En un període en què els científics ja anomenen Antropocè, pel gran impacte que estan causant els humans a la Terra, la natura intenta adaptar-se. En aquest sentit els ratpenats poden ser un bon indicador de com la natura mira de fer front al ràpid canvi climàtic i de paisatges. Els ratpenats, com a únics mamífers voladors, han anat evolucionant des de fa més de 50 milions d’anys  i sense dubte els seus períodes de migració, hivernada, ús d’hàbitats , etc. s’adaptaran a les modificacions fetes pels humans o desapareixeran.

A Catalunya hi ha 30 espècies de ratpenats, totes elles insectívores. El ratpenat rater gros pot pesar 30g de pes i tenir una envergadura alar de més de 40cm.  Acostuma a refugiar-se en coves i menja grans insectes i escarabats. La seva presència en deltes és desconeguda...què hi venen a buscar? per què s’atreveixen a ficar-se a les caixes refugi?

El Parc natural del Delta de l’Ebre i el Museu de Ciències Naturals de Granollers van començar una estreta col·laboració per estudiar els ratpenats del Delta fa mes de 10 anys i durant aquests anys els resultats dels estudis han estat referent mundial, sobretot en el camp de les possibilitats de controlar les plagues mitjançant la recuperació de les poblacions de ratpenats, però també per l’interès de les llacunes per espècies migradores de ratpenats.

El treball en equip de tècnics del Parc natural i del Museu de Granollers revisant caixes refugi de ratpenats ha permès tenir aquesta nova dada, en tot cas caldrà veure si representa un canvi en les poblacions de ratpenats que ocupen refugis artificials al delta.