19.07.2018 Biblioteca

Històries de Llibres (II): Passejar per un museu de ciències naturals de fa dos cents anys

Biblioteca

Fundat l’any 1771, el Real Gabinete de Historia Natural de Madrid podria ser considerat com un dels primers museus espanyols i l’origen de l’actual museu de ciències naturals, del museu arqueològic i del museu d'Amèrica de la capital espanyola. Iniciat pel rei Carlos III a partir de la col·lecció adquirida a Pedro Franco Dávila, un comerciant del Perú que va esdevenir el primer director, el Gabinete va anar acumulant espècimens de tot tipus durant segles, sent testimoni de famoses naturalitzacions i reconstruccions d’animals com l’elefant indi que encara avui podem veure, o l’animal americà megateri, un dels primers grans mamífers fòssils reconstruïts.

Quaranta-set anys després de la seva fundació, l’any 1818, el suís rebatejat Juan Mieg va escriure Paseo por el Gabinete de Historia Natural de Madrid, un llibre que esdevindria la primera guia del Gabinete i del que tenim una còpia a la nostra Biblioteca del Museu de Ciències Naturals de Granollers. Mieg, fill d’un comerciant de teixits, va estudiar matemàtiques, ciències naturals, física, química i dibuix (eren altres temps) a París, on va tenir com a professor, entre d’altres, l’investigador francès Georges Cuvier, famós per les seves contribucions a la geologia i la paleontologia.

En la seva guia, que es tracta d’un petit llibre enquadernat sense il·lustracions escrit mitjançant la visita d'un deixeble que pregunta i un mestre que fa les explicacions, Mieg ens porta per les diferents sales del Gabinete com “la sala de las aves”, “la sala de los mamíferos” o “la sala de las petrificaciones”, com s’anomenaven els fòssils en l’època. La conclusió de Mieg, que va treballar al Gabinete fins que va morir l’any 1859, va ser en general negativa: al Gabinete li faltava espai i li faltaven animals rellevants i populars en l'època dins de la col·lecció, com la girafa, el tigre, o l’ornitorinc, que en aquell moment era la gran novetat que causava sensació a Londres i París.

Si voleu saber més sobre com era aquell Real Gabinete de Madrid, quins animals hi havia i en quines condicions s’exposaven, podeu consultar, durant l’horari d’obertura de la Biblioteca, el nostre exemplar del Paseo por el Gabinete de Historia Natural de Madrid, del que podem gaudir gràcies a la donació d’Antoni Arrizabalaga, actual director del Museu, i d’Élia Montagud, biòloga, educadora i escriptora científica.

Més informació:

Reig-Ferrer, Abilio (2009). «El profesor y naturalista Don Juan Mieg (1780-1859): en el 150 aniversario de su fallecimiento (I)». Argutorio: revista de la Asociación Cultural "Monte Irago" (23): 9-17.