La dieta de l'òliba (Tyto alba) ens ajuda a conèixer els efectes del canvi ambiental sobre els petits mamífers

En un treball recentment publicat per l'Area de Mamífers del Museu a la revista Ecological Research es posa de manifest que els canvis en el paisatge ocorreguts en els darrers 30 anys (entre els periodes 1977-1991 i 2011-2014) en quatre localitats del Vallès Oriental i Osona són els principals responsables dels canvis observats en la composició de les comunitats de petits mamífers. Així doncs, les espècies associades a boscs i ambients antròpics han incrementat una mitjana del 7%, mentre que les d'espais oberts retrocedien un 13%. Aquests canvis coincideixen plenament amb els canvis paisatgístics detectats en aquestes darrers trenta anys (reforestació, pèrdua de conreus i prats, increment d'àrees urbanitzades). Malgrat el canvi ambiental global presenta dues components importants (canvi climàtic i dels usos del sòl per causes antròpiques), els nostres resultats apunten a efectes significatius del canvi paisatgístic i a efectes poc rellevants del canvi climàtic. Els efectes d'ambdòs factors han pogut ser destriats per que les espècies termòfil·les han retrocedit (s'espera una expansió amb l'escalfament) i les espècies mesòfil·les han augmentat (se n'espera un retrocès). Això és degut a que, en les comunitats estudiades, les primeres espècies (termòfil·les) s'associen amb espais oberts i les segones (mesòfil·les) amb ambients forestals. La comparació de mostres abundants d'egagròpiles d'òliba dels mateixos llocs repetides en intervals de temps llargs posen de manifest les grans possibilitats que ofereix la utilització de tècniques indirectes d'estudi dels petits mamífers, i posa en valor l'existència de mostres antigues en col·leccions de museus que podrien ser fàcilment replicades en el temps.