20.02.2015 Notícies BiBIO

Les repoblacions amb pins afecten negativament les comunitats de gastròpodes

General

En un estudi publicat recentment a la revista internacional "Biodiversity and Conservation", investigadors del Museu (Dr. Ignasi Torre), de la Diputació de Barcelona (Vicenç Bros) i de la Universitat d'Oporto (Dr.Xavier Santos), han pogut copsar l'efecte negatiu que tenen les repoblacions amb coníferes sobre les comunitats malacològiques de la Serra de Collserola.

Es va comparar la riquesa d'espècies en els set hàbitats més característics del Parc Natural, i les principals conclusions de l'estudi són que els boscos de coníferes i els boscos mixtes són els hàbitats amb les diversitats més baixes de gastròpodes terrestres, alhora que les àrees amb un alt nivell d'heterogeneïtat ambiental tenen les comunitats malacològiques més diverses. En les últimes dècades, l'abandó del cultiu de les terres i la reforestació amb pins estan conduint a l'homogeneïtat del paisatge, que és la causa més probable de la pràctica extinció de sis espècies de gasteròpodes del Parc. Es proposa potenciar la heterogeneïtat paisatgística per augmentar la biodiversitat de mol·luscs terrestres a les extenses i contínues àrees de bosc mixt de pi.