L'Oficina Catalana del Canvi Climàtic (OCCC) presenta l'estudi de Quiròpters encarregat al Museu

Ratpenats, Mosquits i Dòlars. Aquest és el títol del llibre que el Doctor en Medicina de Texas Charles Campbell escrivia el 1925 per tal de donar llum a la importància dels ratpenats o quiròpters en el control de les poblacions d'insectes que, com el mosquit, són transmissors de malalties o són plagues dels cultius. ¿Pot aquest depredador d'insectes formar part del sistema de seguiment d'impactes de canvi climàtic que s'està muntant a Catalunya?

Primer de tot cal explicar què és un bioindicador. ¿Recorden el canari que feien servir els miners per saber si hi havia gasos perillosos a les mines?, si l'ocell moria els humans ja podien córrer. Estem parlant d'animals que ens indiquen la qualitat del nostre entorn i els possibles perills que correm. Podem tenir dades sobre temperatures però també ens cal saber com estan afectant els canvis als nostres ecosistemes i per tant també a nosaltres. Els animals anticipen el què ens pot passar als humans després d'un temps d'aparèixer aquests canvis.

Per què els quiròpters? un bioindicador ha de tenir certes característiques com: 1) una àmplia presència a tot tipus d'hàbitat que el posi en contacte amb les fonts d'estrès, 2) una estabilitat taxonòmica i 3) un paper important en els ecosistemes pel servei que hi ofereixen. Els ratpenats o quiròpters compleixen aquests requisits i a més a més, pel seu metabolisme i la seva lenta taxa reproductiva (tenen poques cries i viuen molts anys), són indicadors directes de canvis importants a l'ecosistema i en els serveis que aquests donen als humans.

Posem, per exemple, que  les cada cop més freqüents onades de calor no permeten criar als quiròpters o maten les femelles de quiròpters (incapaces de suportar 41ºC durant una hora al refugi). Si incrementa la temperatura els quiròpters desapareixeran de les zones més càlides i l'increment de les poblacions d'insectes serà realment perillós pels humans, provocant més plagues i transmisisó de malalties.

L'OCCC va encarregar el 2012 al Museu la tasca d'explorar les possibilitats dels quiròpters com a bioindicador a Catalunya, tal com ja s'ha publicat en diversos estudis internacionals. Els resultats van permetre fer una diagnosi i crear les bases d'aquest seguiment.

L'estudi mostra les condicions de vida d'una espècie tan rara com l'orellut alpí (Plecotus macrobullaris) i les dificultats que té degut a la sequera dels prats alpins (igual que passa amb els bovins). També actualitza la fenologia de les espècies migradores i obté dades que relacionen significativament la condició física d'espècies comuns de quiròpters i les condicions meteorològiques.

Els quiròpters o ratpenats no només fan un servei als nostres cultius controlant plagues i mantenint a ratlla els insectes nocturns sinó que ara veiem que també ens poden servir per anticipar com ens afectaran els canvis provocats pel canvi climàtic. Prevenir és curar!