22.10.2012 Notícies BiBIO

Presentació dels resultats del seguiment en papallones i ocells

Lepidòpters

Indicadors del canvi ambiental a Catalunya: què ens estan dient els ocells i les papallones?

En aquest acte es presentaran els resultats de l’any dels programes de seguiment dels ocells i les papallones, programes desenvolupats respectivament per l’Institut Català d’Ornitologia i el Museu de Granollers-Ciències Naturals amb conveni amb el Departament de Territori i Sostenibilitat. El seguiment de les poblacions d’aquests dos grups és de gran importància donat el seu marcat caràcter bioindicador.
Els canvis en els usos del sòl per l’abandonament de l’agricultura extensiva i el conseqüent creixement de la massa forestal i el canvi climàtic són els dos factors que expliquen el canvi ambiental que s’està produint a Catalunya. Aquesta és la conclusió preliminar dels estudis de seguiment d’ocells i papallones que es fan a Catalunya. Per primera vegada s’ha treballat conjuntament amb les dades dels dos programes i s’han pogut constatar patrons similars en els dos grups.

Els resultats creuats indiquen que tant ocells com papallones es troben molt negativament afectats per la pèrdua d’espais oberts i l’augment de la massa forestal, tot i que la magnitud del canvi és major en les papallones, que tenen més dependència respecte del clima. També es constata que el canvi climàtic és possiblement el factor més destacat en aquests moments. Les dades del programa de seguiment dels ocells i papallones mostren ja com aquest procés afecta notablement les poblacions dels dos grups. Nombrosos treballs apunten ja a canvis en la distribució de moltes espècies. Aquests canvis es manifesten en l’estructura de comunitats, que progressivament passen a estar més dominades per les espècies adaptades a temperatures més altes.

Els resultats d’aquests programes de seguiment han de permetre orientar adequadament les polítiques públiques de la Generalitat de Catalunya i les altres administracions catalanes.

Data: 24.10.2012
Hora: 11.30 h