09.11.2012 Notícies BiBIO - Ratpenats

Quatre noves espècies de quiròpters per l'Amazònia Central

Quiròpters

Un integrant de l'equip de l'Àrea d'Investigació en Quiròpters del Museu de Ciències Naturals de Granollers participa en un projecte a Brasil que captura 4 noves espècies de quiròpters per l'Amazònia Central (Brasil) superant el rècord mundial d'Àrea Natural amb més espècies de ratpenats.

El projecte d'investigació s'està duent a terme en una estació biològica a 100km al nord de Manaus (Capital de l'Amazones) amb l'objectiu de determinar les conseqüències de la fragmentació de boscos tropicals sobre les comunitats de ratpenats. Es tracta d'un projecte internacional realitzat a les instal·lacions de l'Institut de Recerca Tropical Smithsonian (STRI) i subvencionat i codirigit per l'Institut Nacional d'Investigació de l'Amazones (INPA), la Fundació per a la Ciència i Tecnologia de Portugal (FCT) i la Universitat de Lisboa.

Després d'un any i mig de feina al camp, l'equip de treball ha pogut ampliar l'inventari d'espècies de quiròpters fins a 89 espècies, amb 20 nous registres per l'àrea d'estudi, alguns dels quals corresponen també a increments de distribució de fins a 2000km, o primeres cites per Brasil!

Les espècies més remarcables són: Lasiurus egregiusMicronycteris sanborniPromops centralis i Pteronotus personatus, tres insectívores i una frugívora. Cal destacar la raresa de Lasiurus egregius que correspon al 12è individu capturat a nivell mundial i descrit com a espècie recentment! La captura de Micronycteris sanborni correspon a la 1a cita en selva humida (es tracta d'una espècie d'àrees seques) i la de Promops centralis, la 3a per Brasil.

La majoria d'aquestes espècies foren capturades durant la nit en zones pantanoses i d'aiguamolls que no havien estat mai prospectades prèviament per la dificultat dels mostreigs; raó per la qual els investigadors consideren que molt probablement encara s'aniran afegint noves espècies en el futur.

El gran buit de coneixement sobre els ratpenats de l'Amazònia s'evidencia cada dia de treball i mostra la feina que queda per fer en zones tropicals com aquesta per arribar a assolir un bon coneixement de les comunitats de ratpenats que hi viuen.

Per més informació consultar la web del PROJECTE.