05.11.2014 Notícies BiBIO - Banc de llavors

El Banc de llavors del Vallès Oriental

Banc de Llavors

Què és el Banc de llavors del Vallès Oriental?

És un espai físic ubicat al Museu de Ciències Naturals de Granollers que servirà per conservar llavors a curt, mig i llarg termini i ha de permetre actuar com a còpia de seguretat de totes aquelles llavors que s’estan cultivant a la comarca i que per qualsevol problema o descuit podrien desaparèixer. D’altra banda, pot ser, també, un espai per estudiar, catalogar i promoure la reincorporació d’aquestes varietats al sector agrari i exercir de motor i agent de diversificació econòmica.

Cal un banc de llavors?

A finals del segle XX, i com a resultat d’una mal entesa intensificació de l’agricultura, la nostra comarca va estar a punt de perdre bona part de la seva biodiversitat agrícola. Aquest patrimoni, valuosíssim, s’havia anat acumulant durant segles, fruit del treball dels pagesos
per adaptar les varietats a les necessitats productives, a les demandes dels mercats locals i a l’elevada diversitat de paisatges i microclimes, però va quedar arraconat per un model productiu que prioritzava criteris com la producció o la uniformitat per davant del gust, la singularitat o l’adaptació al territori.

D’uns anys ençà, un grup de persones de la comarca va iniciar un treball de recerca i recuperació d’aquest patrimoni, i ha aconseguit salvar-ne una part rellevant.

Quins objectius té?

Catalogar, recuperar i difondre l’agrobiodiversitat de la comarca
Incrementar la presència de varietats tradicionals en el mercat agroalimentari

Àmbits de treball
- Posada en marxa i manteniment del banc de llavors
- Recerca i caracterització de les varietats locals
- Registre al catàleg de varietats locals d’interès agrari de Catalunya
- Multiplicació i divulgació

El proper dimarts 18 de novembre, a les 19.00 h, al Museu de Ciències Naturals de Granollers, tindrà lloc la presentació del Banc de llavors del Vallès Oriental, un projecte de recuperació i difusió de varietats locals en que hi participen diverses entitats de la comarca.