02.07.2020 Notícies del Museu

Emergència massiva de la papallona Lymantria dispar

Lepidòpters

Aquestes darrers dos mesos, els massissos del Montnegre i del Corredor han estat fortament afectats per l'eruga peluda del suro (Lymantria dispar). Després d'haver defoliat grans extensions d'alzinars i suredes, les erugues s'han transformat en crisàlides durant el juny i ara comencen a emergir les papallones adultes, que veurem volant en ziga-zaga pel nostre entorn tant de dia com de nit, atretes en gran nombre als fanals. Es tracta d'arnes mascles, d'ales de color marrronós, cos prim i antenes plomoses. L'emergència d'aquestes papallones es concentrarà en un període curt, d'unes 2-3 setmanes, durant el qual s'aparellen amb les femelles, que no tenen capacitat de vol.

Malgrat tractar-se d'una espècie que ocasionalment provoca grans defoliacions en alzinars i suredes, es tracta d'una papallona autòctona que normalment viu a baixes densitats i passa desapercebuda. El que veiem aquests dies és, per tant, un episodi excepcional que possiblement tardarà força temps en repetir-se.

Fotografia: Creative Commons 2.0 Gail Hampshire

Documents adjunts: