30.12.2021

L’Any Internacional de les Fruites i les Verdures, l’agrobiodiversitat i les varietats locals

Centre de documentació

L'Assemblea General de les Nacions Unides va designar el 2021 com l'Any Internacional de les Fruites i les Verdures amb l'objectiu de difondre els seus beneficis i destacar el paper dels agricultors locals donant suport al seu medi de vida, la qual cosa millora la gestió dels recursos locals i augmenta l'agrobiodiversitat.

L'agricultura intensiva va imposar l'ús de llavors i varietats comercials molt productives i homogènies però molt dependents dels fertilitzants i dels productes fitosanitaris. Aquest fet ha suposat una «erosió genètica», és a dir, la pèrdua de les varietats locals, adaptades als requeriments i condicions ambientals d'una zona determinada.

Precisament el foment de l'agrobiodiversitat juga un paper molt important per al manteniment i conservació de varietats locals de fruites i verdures.

Què és l'agrobiodiversitat i què són les varietats locals?

S'entén per agrobiodiversitat la diversitat biològica associada a l'agricultura, la ramaderia, la silvicultura i la pesca i fa referència a la varietat i variabilitat d'animals, plantes i microorganismes que s'utilitzen en l'alimentació. Aquesta varietat i variabilitat és el resultat de la selecció de plantes i animals i, per consegüent, del seu material genètic per part de l'home des de temps llunyans.

Les varietats agrícoles locals, antigues o tradicionals són aquelles que han estat seleccionades pels agricultors d'una zona determinada. Es caracteritzen per la seva heterogeneïtat i diversitat, ja que hi ha «diversitat genètica», la qual cosa les afavoreix en l'adaptació a les condicions climàtiques i del medi del seu territori i les fa més resistents a les malalties i pertorbacions. Els horts i pagesos locals són repositoris d'aquesta«reserva genètica», d’aquesta agrobiodiversitat i, per tant, cabdals en el manteniment de les varietats locals que han esdevingut també un element cultural i econòmic.

A la comarca del Vallès Oriental hi ha iniciatives com el Banc de llavors del Vallès Oriental, ubicat al Museu de Ciències Naturals de Granollers, en col·laboració amb el Consell Comarcal del Vallès Oriental i entitats de la comarca.

A la comarca de la Selva i al Montseny el 2017 es va engegar el projecte Vall d'Arbúcies, llavors de futur impulsat pel Consell Comarcal de la Selva i l'Ajuntament d'Arbúcies per recuperar i promoure 12 varietats locals de fruiters i horta amb l'objectiu de valorar-les com a productes locals. Les varietats es localitzen a la vall d'Arbúcies, entre el Montseny i les Guilleries, que conserva un enorme patrimoni agrícola fruit de la diversitat històrica de conreus i l'aïllament geogràfic.

Les varietats locals que es van proposar recuperar

Varietats locals d'horta

• Mongeta rossa de mata baixa o d'Arbúcies
  • Mongeta rossa d'aspre o avellaneta rossa
  • Enciam del sucre
  • Col de pell de galàpet
  • Tomàquet pometa
  • Escarola perruqueta

Varietats locals de fruiters

• Pomera de can Quadres
  • Pomera verda donzella
  • Pomera reineta gris
  • Pomera ciri gavatx
  • Pomera agredolç
  • Pomera sang de llebre

Des del Centre de Documentació del Montseny, us presentem un petit pòster amb varietats locals d’horta que s'estan recuperant a la comarca del Vallès Oriental i al Montseny.

Si voleu més informació sobre varietats locals, podeu consultar en línia els documents següents: