01.10.2019 Notícies BiBIO - Ratpenats

Neix una plataforma per seguir ratpenats des de casa

Quiròpters

Des de finals dels anys noranta el coneixement sobre ratpenats a Catalunya ha anat creixent exponencialment. El Museu de Ciències Naturals de Granollers ha estat un dels percussors en aquest camp d’investigació i ha aconseguit un elevat nivell de sensibilització ciutadana per conservar aquests petits mamífers voladors.

Fruit de la col·laboració amb la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, i en el marc de l’Estratègia per la conservació del Patrimoni Natural i la Biodiversitat de Catalunya 2030, el Museu de Granollers ha creat un nou programa de ciència ciutadana per al seguiment de ratpenats a Catalunyaque engloba quatre protocols diferents: el QuiroRius, el QuiroHabitats, el QuiroCaixes i el QuiroRefugis. Cada un d’ells té l’objectiu de monitoritzar les poblacions de diferents espècies de ratpenats, tant forestals, com aquàtics, cavernícoles o urbans.

La plataforma www.ratpenats.org, s’ha dissenyat agafant com a exemple els seguiments d’Anglaterra i de França, dos dels millors seguiments de quiròpters implementats a Europa. Es tracta d’un seguiment molt fàcil d’implementar, dissenyat per poder ser dut a terme per qualsevol persona sense cap coneixement previ del tema, però amb interès per la conservació dels ratpenats. A més, el Museu organitza de manera regular jornades de capacitació i discussió per tal de millorar la precisió de les observacions i també per oferir a tots els voluntaris formació complementària.

L’objectiu del projecte és animar a qualsevol persona que hi estigui interessada a ser investigador/a i aconseguir un volum de dades impossible d’assolir per l’administració o investigadors sense el suport de la ciutadania. Aquesta informació ja s’ha observat que és imprescindible per tal de tenir índexs de qualitat ambiental i mesurar el grau de deteriorament dels nostres ecosistemes per efectes com el canvi climàtic o de paisatge.

Ara el més important és aconseguir una bona plataforma de voluntaris actius i engrescats amb el projecte que donin continuïtat a la feina feta fins al moment, i per això, el Museu de Ciències Naturals de Granollers anima tothom que tingui ganes de participar en projectes de ciència ciutadana que es registri al projecte i se sumi a l’equip.

ELS NOSTRES SEGUIMENTS

QuiroRius: Seguiment de ratpenats aquàtics, dut a terme en rius, estanys o embassaments. Es tracta d'un senzill protocol de seguiment, adaptat del WaterwaySurvey anglès. Mitjançant el seguiment de les poblacions de ratpenats que viuen i s’alimenten en ecosistemes aquàtics, i en especial del ratpenat d’aigua i el ratpenat de peus grossos (Myotisdaubentonii i Myotiscapaccinii) podem detectar canvis en la qualitat ecològica de l’aigua i els boscos de ribera.

QuiroHabitats: Seguiment de ratpenats en hàbitats de caça a través de mostreigs acústics amb detector d’ultrasons automàtics. És un seguiment de ratpenats dissenyat per obtenir informació de la gran majoria d’espècies del nostre territori, pensat per poder-se realitzar en qualsevol tipus d'ambient:ambients forestals, urbans, agrícoles, prats alpins o boscos riparis, incloent la màxima diversitat d'hàbitats del paisatge al llarg de tot l’any.

QuiroCaixes: Seguiment de ratpenats en caixes. El projecte de caixes refugi neix de la necessitat de proporcionar refugi a aquelles espècies forestals o fissurícoles que requereixen forats o fissures per refugiar-se, aparellar-se i criar. Degut a la manca de boscos madurs, d’arbres vells i a la presència, cada cop més, d’hàbitats alterats, la disponibilitat de refugis naturals ha disminuït dràsticament per algunes espècies. El seguiment de les colònies que s’estableixen en caixes -refugi és imprescindible per entendre la necessitat de refugi i l’estat de les poblacions en els àmbits local i regional.

QuiroRefugis: Seguiment de ratpenats en refugis, incloent tant refugis naturals (coves, baumes, cavitats d’arbres, etc.) com refugis artificials (mines, túnels, teulades, bordes, etc.). Mitjançant un senzill protocol, l’objectiu és fer un seguiment de les poblacions de ratpenats, majoritàriament cavernícoles, que d’altra manera són molt difícils de detectar i, per tant, fer-ne un seguiment.

Fotografia: Adrià López-Baucells
En aquest enllaç trobareu la notícia que n'ha fet VOTV https://www.youtube.com/watch?v=cyR9SXupFEU