22.11.2023

Per molts més anys comptant papallones!

Lepidòpters

Aquest dissabte dia 18 de novembre vam celebrar els 30 anys del CBMS, el programa de seguiment de papallones de Catalunya, Andorra i Balears, i ho vam fer acompanyats de voluntaris, col·laboradors, naturalistes i tota la gent que creu en el projecte i que el fa possible. L'equip del CBMS està molt contents de celebrar aquesta data assenyalada tan ben acompanyats.

Amb més de 120 assistents vàrem omplir bona part de la sala del Teatre Auditori de Granollers i vam comptar amb diverses ponències. En primer lloc, van donar la benvinguda a l'acte l'Alba Barnusell Ortuño, Alcaldessa de Granollers, la Joana Barber, Cap del Servei de Gestió de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona, i l'Anna Estella, Subdirectora General de persones i natura de la Generalitat de Catalunya. Totes tres van lloar la sort de tenir un projecte tan rellevant com el CBMS a Granollers, destacant el paper clau de les dades recollides en les 240 estacions i posant èmfasi en la importància de donar suport a projectes de seguiment com aquest per entendre i actuar davant del context de crisi climàtica i de biodiversitat actual.

Toni Arrizabalaga, Director del Museu de Ciències Naturals de Granollers. Marta Torrent

Tot seguit van intervenir en Toni Arrizabalaga, director del Museu de Ciències Naturals de Granollers, en Cristòfol Jordà, que va ser Director General de Patrimoni Natural del Departament de Medi Ambient quan es va iniciar el CBMS, i en Constantí Stefanescu, coordinador científic del projecte. Aquests van recordar i rememorar els inicis del projecte: l'any 1988 en Constantí Stefanescu va començar el seguiment a l'itinerari del Cortalet (CBMS-1), als Aiguamolls de l'Empordà, inspirant-se en els anglesos i seguint la metodologia de l'UKBMS, a proposta d'en Francesc Giró i amb el suport d'en Jordi Sargatal, que aleshores eren el biòleg i director del Parc Natural, respectivament.

Constantí Stefanescu, Coordinador Científic del CBMS. Marta Torrent.

L'any 1994 el projecte es va establir com a Catalan BMS incorporant els primers voluntaris, entre els quals l'Agnès Batlle, però no va ser fins a l'any 2000 que el CBMS va instal·lar-se en una seu, que va ser el MCNG de la mà d'en Toni Arrizabalaga. Des d'aleshores la xarxa no ha parat de créixer acumulant la participació de 335 voluntaris, 240 estacions de seguiment, 191 espècies de les 202 que hi ha a Catalunya i més de 3,5 milions de papallones comptades.

Al llarg d'aquests anys hi ha hagut millores en el sistema de coordinació, validació i anàlisi de dades, i també a l'hora d'apropar aquests insectes a la ciutadania assignant un nom comú a cadascuna de les papallones catalanes l'any 2013, un procés promogut des del MCNG. Al llarg d'aquests anys s'han recollit dades molt valuoses i de qualitat que han permès elaborar molts articles científics i millorar el coneixement de les papallones del territori i els ecosistemes dels quals formen part. També, s'han fet diverses col·laboracions des de l'inici del projecte que cal destacar com: l'Institut Català d'Ornitologia (ICO), el Centre d'Estudis de la Neu i de la Muntanya d'Andorra (CENMA, actualment Andorra Recerca + Innovació), la majoria dels parcs naturals catalans, Zoo de Barcelona, Celler Credo, o l'Observatori Socioambiental de Menorca (IME-OBSAM), entre d'altres.

Tot seguit van intervenir en Sergi Herrando, investigador del CREAF i de l'ICO, explicant el paper clau del CBMS en l'estudi dels invertebrats de Catalunya dins de l'Observatori del Patrimoni Natural i la Biodiversitat. La Cristina Sevilleja, coordinadora del BMS europeu (eBMS), explicant l'envergadura de la xarxa BMS a tot el continent, on compta amb 35 programes a 30 països diferents. En Dani Oro, investigador del Centre d'Estudis Ambientals de Blanes (CEAB-CSIC), explicant la importància científica del CBMS al panorama català. Finalment, l'Agnès Batlle, voluntària del projecte des de 1994, explicant com eren els inicis com a voluntària i com any rere any ha sortit a mostrejar el mateix itinerari d'1,7 km a Darnius. Vam tancar l'acte amb un tast del vi volaina del Celler Credo, un vi ecològic fet en col·laboració amb el CBMS.

Estem molt agraïts a tota la xarxa, tota la gent que ha fet possible aquests 30 anys comptant papallones i tots els que vau assistir a l'acte. Vàrem finalitzar la jornada molt contents i amb ganes de continuar comptant moltes papallones més!