10.11.2023

Primera captura d’una musaranya nana de la història del SEMICE

Petits mamífers

La captura inèdita ha estat aquesta tardor de 2023, a l'acabada d'estrenar estació de seguiment a l'Aiguabarreig de la Gavarresa (Pla de Bages), en una zona de bosc de ribera envoltada per camps de conreu de cereal. La musaranya nana o musaranya etrusca, Suncus etruscus (nom que fa referència als antics habitants de la regió central d'Itàlia, terra típica de l'espècie) es considera el mamífer més petit d'Europa, i l'individu en qüestió va pesar únicament dos grams.

Equip de SEMICE del Bages amb la troballa. Després, la musaranya nana va ser alliberada.

La sorpresa de l'equip de voluntaris que coordina el seguiment de la parcel·la va ser majúscula, ja que és la primera vegada en 16 anys de trajectòria del projecte SEMICE (2008-2023) que es captura aquesta espècie durant un mostreig. Tot i ser relativament comuna, la musaranya nana és tan petita que els paranys de captura en viu no solen activar-se encara que hi entri a dins.

A més de la seva mida, la musaranya nana es caracteritza per tenir el cap, les orelles i la cua proporcionalment més grans que la resta de musaranyes. Es distribueix per bona part d'Europa i Àsia, arribant també al nord d'Àfrica. A Catalunya freqüenta especialment els sectors més mediterranis i no sobrepassa els 1.000 metres d'altitud. Es troba en hàbitats més aviat oberts: cultius, matollars i boscos poc densos, on s'alimenta d'invertebrats i és presa habitual de rapinyaires nocturns, principalment l'òliba.

Aquesta és tot just la segona campanya de seguiment a la parcel·la de l'Aiguabarreig de la Gavarresa, que es va estrenar el passat mes de juny amb la detecció de vuit individus de tres espècies diferents: musaranya comuna (Crocidura russula), ratolí de bosc (Apodemus sylvaticus) i ratolí lleonat (Apodemus flavicollis). Malgrat que els resultats d'aquesta tardor siguin molt dolents pel que fa a abundància a bona part del territori, es tracta d'una campanya que ben segur passarà a la història.

Autoria de les imatges: Equip SEMICE Bages.