13.09.2011 Notícies BiBIO - Ratpenats

Un assaig amb ratpenats com a possibles controladors de la plaga de l’arròs del Delta, premiat com el millor projecte d’investigació europeu

Quiròpters

Els investigadors del Museu de Ciències Naturals la Tela de Granollers han participat en aquest treball. L’objectiu principal és demostrar que els ratpenats es desplacen als arrossars per caçar específicament el barrinador de l’arròs (plaga dels arrossars). L’estudi apunta, doncs, la rellevància de recuperar les poblacions de ratpenats per tal de reduir la plaga i reduir els tractaments, amb l’estalvi que aquest fet pot suposar per als agricultors. El premi és un reconeixement per la tasca feta i representa un impuls per continuar endavant amb l’assaig.

Refugis per ratpenats fets de restes d’arròs per atacar les plagues dels cultius

Els investigadors estan fent un pas més i actualment s’estan desenvolupant refugis per ratpenats construïts amb les restes de la planta de l’arròs per tancar un cicle totalment ecològic. Els refugis, de petites dimensions (aprox. 40x50cm), es podran penjar als arrossars i tindran una capacitat màxima d’uns 100 ratpenats cadascun d’ells. Així, comptant que cada ratpenat menja unes 2.000 papallones plaga l’any cada refugi ocupat presentarà un potencial de reducció de plaga de 200.000 individus/any.

L’estudi és totalment innovador i mostra que els arrossaires del Delta segueixen apostant pel control natural de plagues i donen suport a la investigació i desenvolupament de noves tècniques. L’interès dels agricultors en la recuperació de poblacions de ratpenats desaparegudes a causa dels insecticides d’ampli espectre i de la desforestació n’és un exemple.

L’estudi presentat s’està desenvolupant des de l’any 2007 al Delta de l’Ebre gràcies a la col•laboració de l'Agrupació de Defensa Vegetal (ADV) de l’Arròs, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya, el Parc Natural del Delta de l’Ebre (Generalitat de Catalunya) i el Museu de Ciències Naturals de Granollers. Al projecte hi participa molta gent però cal ressaltar la tasca feta per Xavier Porres (PN del Delta de l’Ebre), David Gisbert i Xavi Ferré (ADV), Carles Flaquer, Ruth Ràfols i Adrià Lòpez-Baucells (Museu de Granollers) i Xavier Puig (Associació Galanthus). Es preveu seguir investigant i exportar l’experiència a altres cultius extensius.

El premi es va atorgar a Lituània, en el marc del XII Simposi Europeu Sobre Recerca en Ratpenats, celebrat entre el i el 26 d’agost de 2011. Aquest simposi aplega cada tres anys els millors investigadors europeus d’aquest complex grup animal amb l’objectiu de millorar el seu coneixement. Al final de les jornades un jurat atorga un premi al millor projecte i enguany el guanyador ha estat un equip català d’investigadors amb el projecte titulat: “Bats and pest control in rice paddies landscapes of Southern Europe”.